prawo

Administratorem danych osobowych jest Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w Kędzierzynie-Koźlu Damian Kucza,
47-200 Kędzierzyn-Koźle, ul. Roosevelta 5/1 (dalej „Kancelaria”).

Dane kontaktowe do administratora :

  • - e-mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • - tel.: 774821340
  • - adres: 47-200 Kędzierzyn-Koźle ul.F.D.Roosevelta 5/1

Dane kontaktowe do Inspektora danych osobowych: Marta Krzysztofiak - Kucza

  • - e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • - adres: 47-200 Kędzierzyn-Koźle ul.F.D.Roosevelta 5/1
  1. 1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w Kędzierzynie-Koźlu Damian Kucza, ul. Roosevelta 5/1, 47-200 Kędzierzyn-Koźle

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. (77) 48 21 340  [dalej: Administrator]

  1. 2. W sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych, może się Pani/Pan kontaktować z wyznaczonym przez Administratora inspektorem ochrony danych,  listownie na adres Administratora z dopiskiem "IOD",  oraz mailowo:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  2. 3. Administrator - Kancelaria komornicza, przetwarza dane osobowe różnych kategorii osób, w szczególności:
  • - Dłużnicy – osoby, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie egzekucyjne.
  • - Wierzyciele – osoby lub podmioty, na rzecz których prowadzone jest postępowanie egzekucyjne.
  • - Pełnomocnicy stron – przedstawiciele ustawowi lub pełnomocnicy dłużników lub wierzycieli (np. adwokaci, radcowie prawni).
  • - Osoby trzecie – osoby niebędące stronami postępowania, od których komornik pozyskuje informacje lub które są zobowiązane do określonych czynności w toku egzekucji (np. pracodawcy dłużników, kontrahenci dłużników, tzw. trzeciodłużnicy posiadający informacje lub środki należne dłużnikowi).
  • - Przedstawiciele instytucji/organów – osoby reprezentujące instytucje lub organy (publiczne lub prywatne), które udzielają komornikowi informacji w toku prowadzonego postępowania (np. pracownicy urzędów, banków, organów administracji odpowiadający na zapytania komornika).
  1. 4. Zakres przetwarzanych danych: W ramach prowadzonych spraw egzekucyjnych komornik, jako Administrator przetwarza przede wszystkim dane identyfikacyjne i kontaktowe (takie jak: imię i nazwisko, PESEL, seria i numer dowodu tożsamości, NIP/REGON, adres zamieszkania i adres do korespondencji, numer telefonu, adres e-mail) oraz – w przypadku dłużników – informacje dotyczące ich majątku i sytuacji finansowej (np. miejsce pracy i wysokość wynagrodzenia, numer rachunku bankowego, posiadane nieruchomości, ruchomości i inne składniki majątku). W odniesieniu do pozostałych osób zakres danych obejmuje informacje niezbędne dla danego celu, np. dane o umocowaniu (dla pełnomocników) czy dane służbowe związane z reprezentowaną instytucją (dla przedstawicieli organów, od których komornik uzyskuje informacje).
  2. 5. Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora wyłącznie w prawnie określonych celach, w szczególności:
  • - Prowadzenie postępowań egzekucyjnych – w celu wykonania obowiązków i uprawnień komornika (Administratora) jako funkcjonariusza publicznego, w tym dochodzenia roszczeń wierzycieli od dłużników, zabezpieczania majątku dłużników, przeprowadzania licytacji itp. Podstawą prawną przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO (niezbędność do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze) oraz art. 6 ust. 1 lit. e RODO (wykonywanie zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej). Przetwarzanie to odbywa się w związku z przepisami prawa krajowego, w szczególności ustawy z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych oraz odpowiednich przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, które określają obowiązki komornika i zasady prowadzenia egzekucji.
  • - Wykonywanie innych obowiązków ustawowych – w celach związanych z innymi obowiązkami prawnymi ciążącymi na komorniku, takimi jak: archiwizacja akt, prowadzenie urządzeń ewidencyjnych, sporządzanie sprawozdań, przechowywanie dokumentacji przez określony czas, udzielanie informacji uprawnionym podmiotom itp. Podstawą prawną jest w tym zakresie art. 6 ust. 1 lit. c RODO (spełnienie obowiązku prawnego wynikającego z przepisów – np. przepisów o archiwizacji dokumentów lub sprawozdawczości).
  • - Pozyskiwanie informacji od osób trzecich i instytucji – komornik w toku postępowania korzysta ze swoich uprawnień do żądania niezbędnych informacji dotyczących dłużnika od różnych podmiotów (np. od organów państwowych, urzędów skarbowych, ZUS, banków, pracodawców, biur informacji gospodarczej). Przetwarzanie takich uzyskanych danych odbywa się na podstawie szczególnych przepisów prawa (m.in. art. 761 KPC uprawniającego organ egzekucyjny do żądania informacji) i podpada pod podstawy z art. 6 ust. 1 lit. c oraz e RODO (obowiązek prawny / sprawowanie władzy publicznej przez komornika).
  • - Obsługa czynności kancelarii – w razie potrzeby dane osobowe mogą być również przetwarzane w związku z działalnością administracyjną kancelarii komorniczej, np. w celu realizacji umów cywilnoprawnych związanych z funkcjonowaniem kancelarii (dane kontrahentów świadczących usługi na rzecz kancelarii) lub w ramach prowadzenia bieżącej korespondencji i komunikacji. W takich przypadkach podstawą prawną przetwarzania jest odpowiednio art. 6 ust. 1 lit. b RODO (niezbędność do wykonania umowy, gdy osoba, której dane dotyczą, jest stroną umowy) lub art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes administratora – np. zapewnienie komunikacji, obrona przed ewentualnymi roszczeniami).
  1. 6. Źródła pochodzenia danych: Jeżeli dane osobowe nie zostały zebrane bezpośrednio od osoby, której dotyczą (tj. zastosowanie ma art. 14 RODO), Administrator pozyskuje je z legalnych źródeł przewidzianych przepisami prawa. W zależności od kategorii osoby, której dane dotyczą, źródłami tymi mogą być m.in.:
  • - Inne strony lub uczestnicy postępowania – np. wierzyciel wnioskujący o egzekucję przekazuje komornikowi dane dłużnika; z kolei dłużnik może przekazać dane swoich pełnomocników, albo pełnomocnik – dane mocodawcy, w ramach dokumentów składanych do akt sprawy.
  • - Organy i instytucje publiczne – np. sądy przekazujące tytuły wykonawcze zawierające dane stron; organy administracji publicznej (urzędy skarbowe, ZUS itp.) udzielające informacji na wniosek komornika; Policja lub prokuratura, jeśli dane zostały przekazane w związku z działaniami podejmowanymi w toku egzekucji.
  • - Rejestry publiczne i bazy danych – np. bazy numerów PESEL, rejestry CEIDG/KRS, księgi wieczyste, ewidencje pojazdów, rejestry ludności – z których komornik może pozyskiwać informacje na temat osób i ich majątku w granicach swoich uprawnień.
  • - Osoby trzecie zobowiązane do udzielenia informacji – np. pracodawcy zobowiązani do przekazania informacji o zatrudnieniu i wynagrodzeniu dłużnika, banki udzielające informacji o rachunkach bankowych dłużnika, kontrahenci dłużnika lub inne podmioty posiadające jego środki lub informacje (tzw. trzeciodłużnicy) – którzy na żądanie komornika muszą udostępnić określone dane.
  • - Inne prawnie dopuszczalne źródła – np. informacje zebrane w toku czynności terenowych (jak oględziny majątku), dane pozyskane od świadków lub biegłych itp.

We wszystkich powyższych przypadkach komornik pozyskuje i przetwarza dane wyłącznie w zakresie niezbędnym do realizacji ustawowych zadań i celów opisanych w niniejszej klauzuli.

  1. 7. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji wskazanych celów przetwarzania, a po ich zrealizowaniu – przez czas wymagany przepisami prawa. Dokumentacja postępowań egzekucyjnych (akta spraw) podlega archiwizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami (np. rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości w sprawie przechowywania akt spraw komorniczych). Oznacza to, że:
  • - w trakcie prowadzenia postępowania egzekucyjnego dane przetwarzane są na bieżąco – przez czas niezbędny do zakończenia sprawy,
  • - po zakończeniu postępowania akta sprawy (zawierające dane osobowe) przechowywane są przez okres przewidziany dla danej kategorii archiwalnej – z reguły co najmniej 10 lat​

(w przypadku akt oznaczonych kategorią A lub B10) lub dłużej, jeśli wymagają tego przepisy szczególne,

  • - dane zawarte w systemach informatycznych (np. baza spraw, poczta elektroniczna) są przechowywane analogicznie do dokumentacji papierowej – okres ich przechowywania jest dostosowany do wymogów archiwizacyjnych właściwych dla akt sprawy,
  • - po upływie wymaganego okresu przechowywania dane zostają trwale usunięte lub zanonimizowane zgodnie z procedurami określonymi w przepisach.
  1. 8. W związku z wykonywaniem ustawowych obowiązków dane osobowe mogą być ujawniane lub przekazywane następującym kategoriom odbiorców:
  • - Strony i uczestnicy postępowania – np. wierzyciel ma dostęp do informacji niezbędnych do dochodzenia swoich praw w egzekucji (dotyczących dłużnika), a dłużnik otrzymuje od komornika informacje przewidziane przepisami (np. odpis tytułu wykonawczego, zawiadomienia o dokonanych czynnościach itp.).
  • - Organy państwowe i instytucje publiczne – sądy (sprawujące nadzór nad egzekucją lub rozpatrujące skargi na czynności komornika), organy ścigania (policja, prokuratura – jeżeli wystąpi taka konieczność, np. w razie podejrzenia popełnienia przestępstwa), organy administracji publicznej (np. urzędy skarbowe, ZUS) – w zakresie, w jakim podmioty te są uprawnione do otrzymania takich danych lub udzielają komornikowi informacji na podstawie odrębnych przepisów.
  • - Podmioty zobowiązane w toku egzekucji – np. banki i inne instytucje finansowe, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, pracodawcy dłużnika, biura informacji gospodarczej, spółdzielnie mieszkaniowe lub wspólnoty mieszkaniowe – które na wniosek lub polecenie komornika wykonują określone obowiązki (udostępniają informacje, dokonują zajęcia rachunku, potrącenia wynagrodzenia itp.).
  • - Biegli, rzeczoznawcy i inni specjaliści – osoby powoływane przez komornika w toku postępowania (np. biegły rzeczoznawca wyceniający majątek dłużnika, tłumacz przysięgły) otrzymują dostęp do danych niezbędnych do wykonania powierzonych im czynności.
  • - Podmioty świadczące usługi na rzecz administratora – np. dostawcy systemów informatycznych, serwisanci sprzętu, podmioty archiwizujące dokumenty, operatorzy pocztowi lub kurierzy dostarczający korespondencję – w zakresie, w jakim stają się odbiorcami danych podczas realizacji usług dla kancelarii. Takie podmioty przetwarzają dane na zlecenie administratora jako tzw. podmioty przetwarzające, na podstawie zawartych umów powierzenia, i są zobowiązane do zachowania poufności.
  • - Inne podmioty uprawnione na podstawie przepisów – np. organy nadzorcze i kontrolne (Ministerstwo Sprawiedliwości, właściwa izba komornicza) w ramach nadzoru nad działalnością komornika, a także inne osoby lub instytucje, którym komornik udostępnia dane z mocy prawa (np. wierzycielowi lub dłużnikowi – informacje przewidziane w KPC, innym komornikom lub organom – w razie przekazania sprawy, itd.).
  1. 9. Administrator nie przekazuje danych osobowych do państw trzecich (poza Europejski Obszar Gospodarczy) ani do organizacji międzynarodowych (chyba że obowiązek taki wynika z przepisów prawa lub prawomocnego orzeczenia sądu).
  2. 10. Osobom, których dane są przetwarzane przez komornika, przysługują – z zastrzeżeniem przepisów szczególnych – następujące prawa wynikające z RODO:
  • - Prawo dostępu do danych – uzyskania informacji o tym, czy i jakie dane osobowe dotyczące danej osoby są przetwarzane oraz otrzymania kopii tych danych (art. 15 RODO).
  • - Prawo sprostowania danych – żądania sprostowania (poprawienia) lub uzupełnienia danych osobowych, jeśli są nieprawidłowe lub niekompletne (art. 16 RODO).
  • - Prawo usunięcia danych – żądania usunięcia danych osobowych (art. 17 RODO); prawo to nie ma jednak zastosowania w zakresie, w jakim przetwarzanie odbywa się na podstawie przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej (np. komornik nie może usunąć danych z akt sprawy, które ma obowiązek archiwizować).
  • - Prawo ograniczenia przetwarzania – żądania czasowego wstrzymania lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych w określonych przypadkach (art. 18 RODO) – np. gdy osoba kwestionuje prawidłowość danych lub podstawy ich przetwarzania.
  • - Prawo do przenoszenia danych – otrzymania swoich danych osobowych (tych, które osoba dostarczyła administratorowi) w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie lub żądania ich bezpośredniego przekazania innemu administratorowi, jeśli jest to technicznie możliwe (art. 20 RODO). Prawo to przysługuje tylko w odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody osoby lub zawartej z nią umowy – co w działalności komornika zasadniczo nie występuje.
  • - Prawo sprzeciwu – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych dotyczących danej osoby (art. 21 RODO) z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją – w przypadku, gdy podstawą przetwarzania jest prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f RODO) lub wykonywanie zadania w interesie publicznym/władzy publicznej (art. 6 ust. 1 lit. e RODO). Uwaga: w sytuacji, gdy komornik przetwarza dane w ramach realizacji ustawowych obowiązków i władzy publicznej, sprzeciw może zostać nieuwzględniony, jeśli administrator wykaże istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do dalszego przetwarzania nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby zgłaszającej sprzeciw.
  • - Prawo cofnięcia zgody – jeżeli w jakimkolwiek przypadku podstawą przetwarzania danych osobowych byłaby zgoda (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), osoba ma prawo tę zgodę wycofać w dowolnym momencie. Należy jednak podkreślić, że co do zasady komornik przetwarza dane na podstawach innych niż zgoda – przede wszystkim na podstawie obowiązku prawnego i uprawnień władzy publicznej, więc zgoda od osób (np. stron postępowania) nie jest wymagana. Ewentualne wycofanie zgody pozostaje bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano przed jej cofnięciem.
  • - Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – jeżeli osoba uzna, że przetwarzanie jej danych narusza przepisy o ochronie danych osobowych, ma prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).

Należy pamiętać, że powyższe prawa mogą podlegać ograniczeniom na mocy przepisów szczególnych. W przypadku postępowań egzekucyjnych obowiązuje ustawa z dnia 10 maja 2018r r. o ochronie danych osobowych, której art. 5 dopuszcza pewne odstępstwa od obowiązków administratora danych i od realizacji praw osób, jeśli jest to niezbędne do wykonania ustawowych zadań komornika oraz zapewnienia prawidłowego toku egzekucji​

Oznacza to m.in., że w toku prowadzonej egzekucji komornik może czasowo nie przekazywać osobie, której dane dotyczą, pełnych informacji o przetwarzaniu jej danych (w szczególności informacji, o których mowa w art. 15 ust. 1–3 RODO), jeżeli wymaga tego dobro postępowania egzekucyjnego. W innych sytuacjach (poza zakresem tego odstępstwa) każda osoba, której dane dotyczą, może korzystać ze swoich praw wymienionych powyżej na ogólnych zasadach – każdy wniesiony wniosek będzie rozpatrywany zgodnie z obowiązującymi przepisami RODO i prawa krajowego.

  1. 11. Podanie danych osobowych w związku z postępowaniem egzekucyjnym jest co do zasady wymogiem ustawowym:
  • - Wierzyciel inicjujący egzekucję ma obowiązek wskazać we wniosku egzekucyjnym wymagane dane (swoje oraz dłużnika); brak podania tych danych uniemożliwi wszczęcie i przeprowadzenie egzekucji.
  • - Dłużnik na żądanie komornika ma ustawowy obowiązek udzielić informacji i przedstawić wykaz swojego majątku (art. 8011 KPC) – odmowa lub podanie nieprawdziwych informacji naraża go na konsekwencje prawne (włącznie z odpowiedzialnością karną za fałszywe oświadczenie). Ponadto zgodnie z art. 761 KPC dłużnik (jak i inne osoby) obowiązany jest przekazać komornikowi informacje niezbędne do egzekucji – zakres odmowy jest ograniczony tylko do przypadków przewidzianych w KPC (np. możność powołania się na tajemnicę zawodową albo odmowę zeznań w charakterze świadka w określonych sytuacjach)​

Za nieuzasadnioną odmowę udzielenia wymaganych informacji lub za świadome wprowadzenie w błąd grożą sankcje przewidziane przepisami (m.in. grzywna nałożona przez komornika na podstawie art. 762 KPC)​

  • - Osoby trzecie zobowiązane do współdziałania (np. pracodawcy, banki, organy administracji) mają obowiązek prawny udzielić komornikowi określonych informacji lub podjąć wskazane działania na jego rzecz. Odmowa wykonania takich obowiązków również może skutkować odpowiedzialnością przewidzianą prawem (np. sankcjami finansowymi za naruszenie obowiązków z art. 761–762 KPC).
  • - Kontrahenci i inne osoby dobrowolnie podające swoje dane w związku z czynnościami kancelarii (np. zawarciem umowy, złożeniem zapytania do kancelarii) czynią to dobrowolnie, jednak podanie danych może okazać się niezbędne do realizacji określonego celu. W sytuacji, gdy podanie danych ma charakter dobrowolny (a nie ustawowy), osoba zostanie odrębnie poinformowana o takiej możliwości oraz o ewentualnych konsekwencjach niepodania danych.

W większości przypadków przetwarzanie danych przez komornika wynika z obowiązku nałożonego przepisami prawa, a nie z dobrowolnego przekazania danych przez osobę, której dane dotyczą.

  1. 12. W procesie przetwarzania danych osobowych przez komornika sądowego nie dochodzi do zautomatyzowanego podejmowania decyzji w indywidualnych przypadkach, ani do profilowania w rozumieniu art. 22 RODO​

Oznacza to, że Państwa dane nie są przedmiotem decyzji opierających się wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu (bez udziału człowieka) ani nie służą do automatycznego oceniania wybranych czynników dotyczących osób fizycznych. Każda decyzja podejmowana w toku postępowania egzekucyjnego wynika z działań i analizy komornika lub upoważnionego pracownika kancelarii, zgodnie z obowiązującymi przepisami.